Risicobeheersing

Om de veiligheid binnen De Hoogstraat te waarborgen voeren wij risicoanalyses uit. Bijvoorbeeld bij grote organisatieveranderingen en bij de aanschaf van nieuwe apparatuur. Op basis van deze analyse nemen wij maatregelen voor het voorkomen van eventuele incidenten. Daarnaast wordt de kwaliteit en veiligheid van onze zorg jaarlijks beoordeeld door een extern bureau, volgens de HKZ-norm van medisch specialistische revalidatie en de NTA-norm voor veiligheid. Onze certificaten vindt u onderaan de pagina. Verder krijgen we inzicht in onze kwaliteit door interne audits, waarbij we nagaan of we onze afspraken naleven en waar verbeteringen mogelijk zijn.

Continue verbeteren

Ook wij maken fouten. U mag van ons verwachten dat we er alles aan doen om fouten te voorkomen en dat we in ieder geval van fouten leren. In De Hoogstraat is een goede meldcultuur. Veiligheid is gebaat bij alertheid en meldingsbereidheid van alle medewerkers. We analyseren de meldingen om te kijken wat er is misgegaan, wat de oorzaken zijn en welke maatregelen we moeten nemen. Ook volgt De Hoogstraat de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling, voor zorgvuldige handeling bij vermoedens van dit soort geweld. Net als bij andere zorginstellingen meten en beoordelen wij regelmatig onze kwaliteit. Hierbij publiceren wij indicatoren zoals klanttevredenheid en wachttijden.

Revalidanttevredenheid

Bij De Hoogstraat hechten wij veel waarde aan de mening van (oud-)revalidanten. Dit meten wij met vragenlijsten na het revalidatieproces. Hierbij delen ontslagen revalidanten (volwassen en jeugd) hun ervaringen. Zo krijgen wij een goed beeld van hoe revalidanten de behandeling beleefd hebben. Het is fijn te horen waar revalidanten tevreden mee zijn, maar minstens zo belangrijk om te horen wat beter kan en moet. De resultaten worden vergeleken met andere revalidatiecentra en gepubliceerd op Revalidatiecheck en Zorgkaart Nederland.

Daarnaast organiseren wij jaarlijks spiegelgesprekken. Tijdens een spiegelgesprek zitten behandelaars in het publiek terwijl revalidanten, onder leiding van een gespreksleider, vertellen over hun ervaringen in De Hoogstraat. De behandelaars krijgen als het ware een spiegel voor gehouden. Na het spiegelgesprek praten behandelaars na om vast te stellen waar onze kwaliteit voldoet aan de verwachtingen van revalidanten, en wat we moeten veranderen en verbeteren.

Tenslotte gebruiken wij De Utrechtse Schaal voor de Evaluatie van Klinische Revalidatie (USER): een meetinstrument dat het resultaat van klinische revalidatie meet, afgenomen bij opname en ontslag van de revalidant. Voor poliklinische doelgroepen wordt de USER-P gebruikt om maatschappelijke participatie te meten.