De cliëntenraad behartigt de belangen van alle cliënten van De Hoogstraat: kinderen, jongeren en volwassenen die bij De Hoogstraat revalideren, hun naasten en mantelzorgers. Binnen deze belangenbehartiging heeft de cliëntenraad drie focusgebieden:

  1. Veiligheid van cliënten
  2. Welzijn van cliënten
  3. Communicatie met cliënten

Wie?

De cliëntenraad bestaat uit een enthousiaste groep oud-cliënten van De Hoogstraat. Zij zijn afkomstig uit verschillende groepen revalidanten van De Hoogstraat. De leden hebben allen een positieve instelling en steken tijd en energie in het bewaken van goede zorg in De Hoogstraat.

Huidige samenstelling

Annemieke Postema, oud-revalidant Neuro en voorzitter

Ik revalideerde in 2018 bij De Hoogstraat na een hersenbloeding. Wat ben ik fantastisch geholpen door alle therapeuten met hun creatieve oplossingen, zorgzame en meedenkende verpleegkundigen en niet te vergeten door de galgenhumor bij revalidanten onder elkaar.

Ik maak me in de cliëntenraad hard voor het blijven luisteren naar signalen van revalidanten, goede adviezen en verwijzingen voor de periode na de revalidatie.

Roland van den Berg, oud-revalidant Neuro en vicevoorzitter

Na mijn revalidatie na een herseninfarct eind 2019 wilde ik uit dankbaarheid graag wat terugdoen voor De Hoogstraat. Sinds 2021 ben ik lid van de cliëntenraad. Ik heb hele goede herinneringen aan mijn verblijf en zorg in De Hoogstraat. Door mijn herseninfarct was mijn linkerzijde deels tijdelijk verlamd en moest ik alles opnieuw leren. Het is eigenlijk best bijzonder om opnieuw te leren lopen en je daar van bewust te zijn. Daar heb ik overigens ook goede herinneringen aan. Door de goede zorg kan ik nu eigenlijk alles weer en ben ik zo goed als volledig hersteld!

Arjan van de Haar, oud-revalidant dwarslaesie

Na een mountainbike ongeluk in 2019 revalideerde ik bij De Hoogstraat. Ik heb de revalidatie als prettig ervaren en daarom wilde ik iets terugdoen. Door de cliëntenraad heb ik die mogelijkheid. Vanuit het oogpunt van de revalidant denken we mee met hoe de revalidatie nog beter kan. “The past is in our head and the future is in our hands”.

Yvonne Luiken, oud-revalidant neuro

Ik vind het belangrijk dat je je veilig voelt en serieus wordt genomen. Dat heb ik ervaren bij De Hoogstraat toen ik daar in 2010 revalideerde na een herseninfarct. Ik word met enige regelmaat gevraagd om mijn ervaringen met NAH (niet-aangeboren hersenletsel) te vertellen. En elke keer als ik mijn verhaal vertel, realiseer ik me hoe enorm geholpen ik ben door De Hoogstraat en mijn familie en vrienden. Ik gun dat ook de nieuwe revalidanten. Thema’s als samenwerking met mantelzorgers en naasten en de inzet van ervaringsdeskundigen en nazorg hebben mijn aandacht.

Floris van Eck, oud-revalidant dwarslaesie

Een vrijdagavond in april 2023 ben ik op mijn nek gevallen met een dwarslaesie als gevolg. Vrij spoedig daarna begon mijn revalidatietraject in De Hoogstraat. Dat voelde al snel aan als een warm, maar professioneel bad. In een van mijn laatste maanden van De Hoogstraat zag ik de vacature voor de cliëntenraad verschijnen. Nu, onderdeel van de raad, vind ik het belangrijk om de stem van jongvolwassenen te laten horen. Ik zie dat er veel goed gaat, maar het kan altijd beter. Dáár een bijdrage aan leveren is mijn motivatie. Naar mijn mening ben je nooit klaar met revalideren dus ik ben regelmatig nog op De Hoogstraat te vinden. Schiet mij dan ook vooral aan voor een vraag of een kop koffie. Tot op De Hoogstraat!

Jolanda Althuis, naaste van een oud-revalidant neuro

Ik vind het belangrijk dat er in de revalidatie bij De Hoogstraat wordt gekeken naar de persoon en dat maatwerk wordt geleverd. Dat gebeurt zeker, maar het kan altijd beter. Het is belangrijk dat een eventuele partner en kinderen goed worden meegenomen. In de revalidatieperiode bij De Hoogstraat, maar juist ook daarna. De revalidant komt immers (meestal) weer thuis wonen en er is heel veel veranderd. Kijken naar wat wél kan en hoe, maar waarbij ook ruimte is voor verliesvraagstukken. Revalideren heeft veel impact op jezelf als partner en als ouder van je gezin. Het is een hele ingewikkelde periode van veel zorgen, zorgdragen en overleven. Ik ben dankbaar dat ik bij de cliëntenraad mijn ervaring en expertise mag inzetten voor De Hoogstraat.

Denken in Lichtpuntjes maakt je leven, hoe moeilijk ook, iets lichter.

Rob van Dijk, oud-revalidant dwarslaesie

Het was voor mij vanzelfsprekend dat ik me aanmeldde als lid van de cliëntenraad toen daar een vacature voor was. Ik vind het geweldig om iets terug te kunnen doen voor de organisatie die mij in de voorbije jaren meerdere malen zeer goed heeft ondersteund.

Ik heb al ruim veertig jaar een dwarslaesie en deel graag al mijn ervaringen met cliënten en de organisatie van De Hoogstraat.

Overleg en advies

De cliëntenraad overlegt met de raad van bestuur over de manier waarop het beleid wordt uitgevoerd en adviseert over onderwerpen die van belang zijn voor de cliënten. Denk daarbij aan zaken waarmee u tijdens uw verblijf in De Hoogstraat te maken krijgt, maar ook (de voorbereiding op) uw terugkeer in de maatschappij na de revalidatie. Daarnaast overlegt de cliëntenraad regelmatig met diverse medewerkers van De Hoogstraat, bijvoorbeeld de klachtenbemiddelaar en verschillende zorgprofessionals. Ook onderhoudt de cliëntenraad contact met de raad van toezicht.

Uw wensen en ervaringen

De Hoogstraat vindt cliëntenparticipatie belangrijk. De ervaring van cliënten en hun naasten levert veel belangrijke informatie op. Ook de cliëntenraad is benieuwd naar uw mening. Daarom houdt de cliëntenraad regelmatig huiskamergesprekken met cliënten en enquêtes. Uw deelname hieraan is voor ons zeer waardevol.

Heeft u suggesties of ideeën? De cliëntenraad hoort graag uw mening. Voor revalidanten en hun naasten is de cliëntenraad bereikbaar via clientenraad@dehoogstraat.nl. De cliëntenraad behandelt geen klachten, daarvoor kunt u onder meer terecht bij de klachtenbemiddelaar.

Jaarverslagen