Kunstparticipatieproject Laura van Erp
Laura van Erp mag dit jaar een kunstwerk maken voor De Hoogstraat Revalidatie. Dit kan dankzij het K.F. Hein Fonds dat ieder jaar een jonge kunstenaar en een sociaal maatschappelijke instelling koppelt. Het gaat om een participatieproject. Laura zal daarom de aankomende tijd veel te vinden zijn in de gangen van De Hoogstraat om zo een kunstwerk op locatie te realiseren. Ze schreef een blog over hoe ze te werk gaat bij het realiseren van het kunstwerk op locatie. Enkele frases uit haar blog:
“De eerste keren daar zit ik veel in de verschillende wachtruimtes en heb ik hier en daar een meeloopdag met verschillende afdelingen. De mensen, of dit nou behandelaars, revalidanten of medewerkers zijn, laten me erg welkom voelen. Toch moest ik aan het begin best wennen aan het ‘revalidatie-wereldje’. Ik liep bijvoorbeeld door de gangen en voelde mij enorm bewust van mijn eigen lichaam en mijn gezondheid. Hiervoor had ik nooit dagelijkse handelingen, zoals het koken van mijn eten en het strikken van mijn veters, bevraagd. Deze vanzelfsprekende dingen zijn onzichtbaar voor hen die hier niet dagelijks mee worstelen.”
“De Hoogstraat functioneert als een kleine maatschappij binnen de maatschappij. Mensen wonen en werken hier. Delen lief en leed.
Tegelijkertijd blijft het ook enorm gefocust op ieder individu. Iedere revalidant heeft zo een apart stappenplan, met zijn eigen doelstelling. Binnen die planning moet iedere afdeling met elkaar samenwerken om het gewenste resultaat te halen.”
“Een van de eerste thema’s waar ik aan moest denken, was tijd. Een tijdslijn om precies te zijn. Op het moment van opname werk je eigenlijk toe naar het punt dat je weer terug de maatschappij in kan. Op die tijdlijn komen verschillende punten waar je naar toewerkt. Van kleine oefeningetjes tot het switchen van rolstoel naar rollator. Ieder punt een nieuwe mijlpaal. De focus ligt natuurlijk ook enorm op het lichaam en beweging. Dit deed me denken aan het werk van een oude fotograaf en wetenschapper; Eadweard Muybridge. Hij maakte sequenties van menselijke bewegingen. Hierin komt het tijdsprincipe ook weer terug, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een oefening.”
(foto: Arthur Martin)