Moeder José merkte niets bijzonders aan Jill toen ze nog een baby was. Totdat haar handje een keer bleef steken in de speelgoedbak en moeder dacht dat hij uit de kom was geraakt. Het ziekenhuis in Amersfoort verwees Jill door naar kinderneurologie in Apeldoorn waar de diagnose Cerebrale Parese (CP) werd gesteld, een lichte vorm. Uiteindelijk kwam ze terecht bij De Hoogstraat Revalidatie waar Jill kon meedoen in de Piratengroep. Ze was toen drie jaar.
Verkleed als piraat
De Piratengroep bestaat uit vier tot zes kinderen die zich verkleden als piraat. Met een mitella, ook wel sling genaamd, wordt de niet aangedane arm buiten spel gezet. De kinderen leren om alles met hun andere hand te doen: de ‘piratenhand’. Ze zwaaien met hun zwaard, eten met een vork, drinken een piratenborrel, doen spelletjes en nog veel meer. Er wordt gebruik gemaakt van speciaal ingerichte lokalen en van prikkelende, stimulerende materialen, spel, liedjes en muziek. Drie middagen per week komen de kinderen gedurende negen weken bij elkaar. De laatste drie weken leren ze zonder de sling de nieuwe vaardigheden toe te passen bij allerlei tweehandige dagelijkse activiteiten. Zoals spelen met duplo, knutselen, fietsen, klimmen, aan- en uitkleden en eten en drinken.
Speciale hand
‘Een heel goed concept’, zegt José enthousiast. ‘Deze themagroep maakte echt indruk op Jill. Het is ontzettend fijn om haar minder ontwikkelde hand te benoemen: de piratenhand. Deze hand is nu heel speciaal. En voor Jill klinkt dat stoer. Ze vond de Piratengroep erg leuk. Veel van de aangeleerde liedjes zingt ze nog steeds. Bij start van de middag en gedag zeggen van papa of mama was het wel vaak even wennen. Maar dat verdween in no time door inzet van de super lieve, geduldige en professionele therapeuten. Daarnaast ben ik natuurlijk blij om te zien dat ze haar linkerhand, haar piratenhand veel meer inzet. Voordat ze startte met de groep schakelde ze automatisch naar haar rechterhand als iets niet lukte.’
Ipad en koffertje
Ook thuis oefenen kinderen met hun aangedane hand. ‘Het oefenen moet je echt in je systeem krijgen’, benadrukt José. ‘Maar eigenlijk gaat dat ook wel vanzelf. Jill heeft nu een koffertje met daarin haar ipad en huiswerk. Op de ipad staan onder andere foto’s en filmpjes waarop we kunnen zien welke oefeningen en spelletjes ze heeft gedaan in de Piratengroep. Het koffertje neemt ze bijvoorbeeld mee naar opa en oma zodat ze ook daar kan oefenen. Natuurlijk is het best intensief allemaal, maar als zelfstandig ondernemer hoef ik gelukkig geen vrij te nemen en nam ik mijn laptop altijd mee naar De Hoogstraat. En tijd steken in je kind hoort er ook gewoon bij. Het viel mij op dat veel ouders opa’s en oma’s inzetten. Ze maken een pool, dat deden wij ook. Je merkt sowieso in deze situatie dat iedereen om je heen je graag helpt.’
‘Straks krijgt Jill weer een aantal tests om te kijken wat de groep haar heeft opgeleverd’, besluit José. ‘Er zit nog wel spanning in haar hand, maar ze kan nu al veel meer. En als er nog aanvullende fysiotherapie nodig is, dan komen wij graag weer terug bij De Hoogstraat.’
(geplaatst op 24 juni 2019)